Instagram has returned invalid data.
Monthly Archives

februar 2019

Råd och guider,

Hinna träna med barn?

Har du små barn hemma, gäller det verkligen att ta vara på de små ögonblicken, om du ska hinna med att

träna lite. Trixet är att se till så det är kul att träna, då kommer du att prioritera det. Det finns ingen anledning att bygga ett helt hemmagym för att träna hemma. Det går att få bra resultat med några enkla medel. Det som är viktigt är att det kan vara roligt. Visst kan du köpa både yogamatta, och flera andra träningsredskap, men har du funderat på en kettlebell?

 

Kettlebellträning kan vara riktigt krävande men kan utföras av vem som helst. Att det är krävande betyder bara att det ger resultat. En annan fördel är dess allsidighet. Du behöver bara ett enda redskap och ändå kan du träna hela kroppen. Vikten i sig är förstås krävande, det tjocka handtaget ger extra träning till händerna och magmusklerna tränas också, pga av kettlebellens grepp i förhållande till vikten. Kettlebellträning är både roligt och hårt och du får synligt resultat, redan med ett kort träningspass varannan dag.

 

Ett par snabba övningar

  • Knäböj. Stå med fötterna parallellt med axelbredd mellan dem. Håll kettlebellen med båda händer, framför bröstet. Gå långsamt ned i knäna så låren är parallellt med golvet. Skjut fart, räta ut knäna och res dig med rejäl kraft. Upprepa.

 

  • Stå med armarna rakt neråt, medan du håller kettlebellen med båda händer. Böj knäna, låt kettlebellen svinga bakåt med mellan benen. Raka armar. Tryck fram höfterna och låt kettlebellen svinga framåt, uppåt till axelhöjd. Sedan tillbaka igen.

 

Sök på nätet och hitta några bra instruktionsvideor där. Det här hinner du lätt med, om barnen sover middag en halvtimme. Är det större barn och du har hunnit börja jobba igen, kan du ta dig ett kort kvällspass, efter att barnen lagts. Eller medan de läser läxorna på kvällen.